ویژگی های برنامه ریزی تحصیلی خوب
در این مقاله ب بررسی ویژگی های یک برنامه ریزی خوب برای کنکور با زدن مثال های واقعی از دانش آموزان و داوطلبانی که با آن ها در ارتباط بودیم می پردازیم.
این مطلب به زودی مجددا ویرایش و تکمیل می شود 🙂
برنامه باید شخصی سازی شده باشد
مهم ترین ویژگی یک برنامه ریزی خوب برای کنکور شخصی سازی شده بودن آن است. یعنی باید در برنامه تمامی خصوصیات، ویژگی ها و شرایط شما اعمال شود.
اینکه شما در حال حاضر به چند ساعت مطالعه در روز عادت دارید، چه روزهایی را به کلاس درسی و غیر درسی میروید و زمان آزاد کم تری برای مطالعه دارید، چه مباحثی را قبلا خوانده و به آن مسلط شده اید، در کدام درس ها ضعیف هستین، به کدام دروس علاقه بیشتری دارید و …
چه کسی غیر شما میتواند نقش اصلی را در برنامه ریزی شخصی سازی شده داشته باشد !؟
این شمایید که به تمامی خصوصیات، ویژگی ها، علایق و شرایط خویش آگاهید. عادات خواب و بیداری، عادات مطالعاتی مثبت و منفی و … در چینش برنامه ریزی کنکور بسیار اهمیت دارند.
مشاور خوب در همان هفته ی اول با پرسش و پاسخ های کاربردی سعی در شناخت این خصوصیات، عادات و ویژگی های شما دارد.
در کنار هم قرار گرفتن تجربه مشاور در کنار شناخت شما به طراحی بهترین برنامه ریزی ممکن برای کنکور می انجامد. البته اگر شما تمامی مقالات ما در رابطه با برنامه ریزی نیاز چندانی به مشاور برای برنامه ریزی نخواهید داشت و تنها برای رفع اشکال، همراهی و حمایت و انگیزه، رفع اشکال و پاسخگویی به سوالات مطالعاتی شخصی از مشاور کمک میگیرید.
نمونه واقعی 👸 : سوگل دانش آموزی دوازدهمی است که در آزمون های کانون قلم چی شرکت کرده. اواخر بهمن ماه شده و سوگل از برنامه آزمون ها جا مانده و کلی مبحث ناقص خوانده و نخوانده دارد. در این شرایط در یکی از سایت های کنکوری بنر برنامه ریزی 5 ماهه کنکور با 3 بار مرور کل مباحث را میبیند.
در 5 ماه به پزشکی برسید. چه تیتر جذابی 😍 سوگل سریع 500 هزار تومن را اینترنتی پرداخت کرده و به برنامه ریزی رویایی 5 ماهه را خریداری میکند.
بعد از کلی انتظار و شوق ذوق برنامه به دستش میرسد 5 برگ برنامه رنگی رنگی با جداولی از مباحث مختلف! هیچ آموزشی برای شخصی سازی برنامه وجود ندارد تنها چند برگ برنامه که مباحث کنکور را بین 5 ماه اخیر پخش کرده.
سوگل شنبه ها و دوشنبه ها در کلاس نیمه ریاضی و شیمی شرکت کرده و تنها 6 ساعت وقت آزاد دارد. در برنامه ای که خریداری کرده 10 ساعت در این روز ها به مطالعه اختصاص داده شده. او شخصی سازی این برنامه را بلد نیست و مانده کلاس را رها کنید یا برنامه رویاییش را کنار بگذارد.
از طرفی در این برنامه ساعتی که به مباحثی مثل احتمال و فصول اول زیست شناسی و … اختصاص داده شده با ساعت سایر فصول یکسان است درحالی که سوگل به این مباحث مسلط است و نیازی نیست این همه وقت به آن ها اختصاص دهد.
مباحث هفتگی برنامه با مباحثی که در کلاس تدریس می شود . بودجه بندی آزمون هم خوانی ندارد. در نهایت سوگل پس از دو سه هفته سروکله ردن با برنامه و تلاش برای انجام تمامی این ها در کنار هم، ناکام از اجرای برنامه رویایش آن را کنار میگذارد و …
اشتباه این داوطلب این بود که به اصل شخصی بودن برنامه دقت نداشت و برنامه ای خریداری کرده بود که قابلیت انعطاف پذیری ندارد.
منطقی بودن و قابل اجرا بودن برنامه
واقعیت این است که علت عملی نشدن بسیاری از برنامه ریزی های ما غیرمعقول بودن آن است. همه ی ما دوست داریم به درصد های بالا در تمامی دروس کنکور برسیم و در راستای این هدف ساعت مطالعه بسیار بالا و تعداد تست حل شده زیادی داشته باشیم.
همین ایده آل گرایی گاهی کار دستمان می دهد ! توجه داشته باشید که در مدت زمان بسیار کوتاهی رسیدن از حداقل به حداکثر غیرممکن است.
برای شما مثالی از رضا یکی از مخاطبین جدید سایت کنکور 1400 میزنم؛ میانگین ساعت مطالعه رضا 3 ساعت در هفته بود که آن هم تنها به مطالعه برای امتحانات مدرسه اختصاص داشت. رضا که قبلا آدم سهل انگاری و چندان به مطالعه برای کنکور اهمیتی نمیداد حال دوازدهمی و درواقع کنکوری شده … و تازه به خود آمده که چه زود گذشت و من نه دهم را چندان قوی کار کردم و نه یازدهم !
رضا با مطالعه مطلب مصاحبه با رتبه 1 کنکور تجربی متوجه می شد که علیرضا سخایی در روز های تعطیل 12 ساعت مطالعه داشته! پس این نتیجه گیری که ساعت مطالعه خود را به 10 الی 12 ساعت برساند.
پس برنامه ای هفتگی بسیار فشرده با حجم مطالعاتی بالا برای هفته آینده میچیند، شنبه همانا و درس خواندن برای کنکور همانا … رضا برخلاف چیزی که درنظر داشت شنبه دیرتر از چیزی که انتظار داشت از خواب بلند شد … ساعت 6 عصر شده و رضا تنها 4 ساعت درس خوانده .. پس هرچه حساب میکند تمام کردن برنامه تا 12 شب غیرممکن است و با ناامیدی برنامه را کنار می گذارد.
دانش آموزی دیگر به اسم فهیمه تصمیم گرفته کل نیمسال اول دوزادهم را در یک هفته با تمام جزئیات جمع بندی کند. بدیهی است که رسیدن به چنین هدفی برای دانش آموز متوسطی مثل فهیمه ممکن نیست زیرا حجم درسی که در نظر گرفته با زمان و تسلطی که به این مباحث دارد همخوانی ندارد.
توجه داشته باشید که برنامه ریزی برای کنکور خوب است که بتوانید آن را به طور کامل عملی کنید؛ حس خوب عملی کردن و انجام دادن تمام و کمال برنامه ریخته شده انگیزه شما را بیشتر میکند تا با افزایش گام به گام حجم و ساعت خود را به چالش بکشید.
یک برنامه ریزی با حجم و زمان کاری کم بهتر است از برنامه ای کامل گرایانه که کم ترین عمل و نتیجه را در اجرایی کردن آن دارید
برنامه ریزی خوب برای کنکور ضرایب و اهمیت دروس را در نظر میگیرد
زمان شما در سال کنکور محدود است؛ شما باید طی 9 الی 12 ماه منابع کنکور را از سال دهم، یازدهم و دوازدهم مطالعه، مرور و جمع بندی کنید و به تسلط برسید.
اولویت بندی دروس و مباحث و اعمال آن در برنامه ریزی تحصیلی
همانطور که در مطالب قبلی به شما گفتیم قبل از هرچیز برای موفقیت در سال کنکور باید به این سوال پاسخ دهید : « چی بخونم ؟ چقدر بخونم ؟»
برای یافتن پاسخ این سوال اول از همه باید با منابع طرح سوال در کنکور سراسری آشنا شوید. همانطور که میدانید از دروسی مثل آمادگی دفاعی ، تاریخ برای تجربی ها و ریاضی و … سوالی در کنکور مطرح نمی شود پس نیازی به خواندن چنین کتاب هایی ندارید.
پس از شناخت منابع کنکور و آشنایی با حذفیات اعلام شده توسط سازمان سنجش باید بدانیم هرکدام از دروس از چه اهمیتی برخورددار هستند. برای اینکار باید ضرایب دروس در کنکور سراسری را بدانید تا به اهمیت هر یک از دروس پی ببرید و زمانتان را متناسب با ضریب اهمیت دروس بین کتاب های مختلف تقسیم کنید. به عنوان نمونه در زیر گروه 1 رشته تجربی ضریب درس زمین شناسی 0 و ضریب زیست شناسی 12 است ! این مثال به خوبی اهمیت این موضوع را نشان می دهد.
در مرحله بعد باید تسلط و آشنایی کامل بر بودجه بندی کنکور داشته باشید. آگاهی از بودجه بندی سوالات کنکور سراسری این درک را به شما میدهد که در هر درس کدام مباحث پراهمیت هستند و باید وقت بیشتری را صرف آن ها کنید.
با شناخت حذفیات کنکور، ضرایب دروس و بودجه بندی مباحث در کنکور سراسری کار شما برای تقسیم ساعات مطالعه بین دروس و مباحث آسان خواهد شد. طبیعتا درسی که ضریب بیشتری دارد اهمیت و تاثیر بسیاری بیشتری در نتیجه کنکور خواهد داشت پس در یک برنامه ریزی خوب برای کنکور ساعت بیشتری به ایین دروس اختصاص داده می شود.
هدفمند بودن و مطابق بودجه بندی بودن برنامه
شما باید یک بودجه بندی کلی تا روز کنکور داشته باشید. اگر در آزمون آزمایشی شرکت میکنید آزمون این بودجه بندی را دراختیار شما قرار می دهد و اگرنه میتوانید برنامه آماده منعطف خریداری کنید یا بنویسید.
سپس این بوجه بندی را به اهداف کوتاه مدت تر ماهانه ( اگر در آزمون شرکت میکنید با توجه به تاریخ آزمون ها دو یا سه هفته ای ) و هفتگی تقسیم کنید. تقسیم بندی ها باید منطقی و براساس میزان توانایی و تسلط شما بر دروس باشد.
نمونه واقعی : نگار داوطلبی پشت کنکوری است که تصمیم گرفته امسال را درس بخواند تا به هدف خود یعنی قبولی در رشته پرستاری یکی از دانشگاه های تهران برسد. او معتقد است که دلیل اینکه پارسال به نتیجه دلخواهش نرسیده نداشتن وقت کافی به خاطر حضور در مدرسه بوده …
نگار هرچند تصمیم گرفته بود با برنامه درس بخواند و هرهفته برنامه ریزی میکرد بودجه بندی خاصی را تا روز کنکور در نظر نگرفته بود که آن را به زمان های کوتاه مدت تری تقسیم کند.
همین امر و تصور دراختیار داشتن زمان کافی باعث شد بدون درنظر گرفتن محدودیت زمان برای هردرس چندین کتاب کمک درسی را مطالعه کند و تست بزند. اکنون 7 ماه گذشته و نگار تنها یک چهارم از مطالب کنکور را خوانده .
وضعیت حال حاضر او به این صورت است که درس های ابتدایی تمام کتاب ها را بسیار دقیق خوانده و حتی قادر به حل تست های بسیار سخت تر از استاندارد کنکور در این درس ها هست ولی از حل تست های آسان مباحث بعدی ناتوان است.
سرنوشت او مشخص است در کنکور با بسیاری سوال آسان و متوسط رو به رو خواهد شد که دانش آموزان متوسط به راحتی میزنند و دانش آموزان قوی با آن ها زمان میخرند اما حل این سوالات ساده حسرتی میشود برای نگار …
در نظر گرفتن متغیرها
یک برنامه ریزی خوب برای کنکور متغیر های مختلف نظیر تعطیلی های پیش رو، زمان آزمون های پایانی هر نیم سال، زمان برگزاری آزمون های 2/3 هفته یکبار، زمان برگزاری آزمون های جامع، زمان به پایان رسیدن کلاس های مدرسه، زمان کنکور اصلی و … را در بودجه بندی و تقویم زمانی تا کنکور اعمال می کند.
منعطف بودن برنامه ی تحصیلی
منعطف بودن برنامه واقعا چقدر مهم است !؟
اهمیت منعطف بودن برنامه، زمانی مشخص می شود که به هر دلیلی از اجرای قسمتی از برنامه جا بمانید اگر برنامهشما منعطف و شناور باشد باکس های جبرانی برای جبران این عقب افتادگی در آن در نظر گرفته شده.
همه ی ما انسانیم و نه ربات! ممکن است روزی کم حوصله و کم انرژی باشیم یا اتفاق و کار غیر منتظره لی برایمان پیش بیاید پس باید این موارد را در طراحی برنامه ریزی کنکور درنظر بگیریم.
همچنین ممکن است در زمانی که برای انجام یک باکس مطالعاتی درنظر گرفته اید نتوانید آن را به پایان برسانید اگر به ادامه دادن مطالعه آن باکس مطالعاتی بپردازید ممکن است برای مطالعه باکس های بعدی وقت کم بیاورید.
پس بهتر است عنوان و صفحات باقی مانده را در برگه ای یادداشت کنید تا در باکس های جبرانی یا نیم روز استراحت پایان هفته یا روزی که زمان آزاد بیشتری پیدا کردین مطالعه کنید.
نمونه واقعی : محمد که خود را فردی با اراده میداند مطمئن است که برنامه هایش را طبق چیزی که نوشته اجرا خواهد کرد. او مقالات ما را در رابطه با برنامه ریزی مطالعه کرده و یک برنامه ریزی حجمی زمانی منطقی ریخته اما برخلاف توصیه های ما باکس های جبرانی را در نظر نگرفته.
محمد روز اول و دوم برنامه را طبق چیزی که ریخته بود عملی کرد. روز دوم از قلم چی با او تماس گرفتند که حتما باید یک ساعت برای جلسه اتمام حجت به کانون برود. این رفت و آمد و حضور در جلسه 2/5 وقت او را میگیرد. وی به محض برگشتن به خانه به ادامه مطالعه میپردازد اما به دلیل خستگی ذهنی که داشته زودتر از موقع خوابش میبرد و از اجرای 4 ساعت از برنامه ای که ریخته جا می ماند.
در نهایت چون برنامه ریزی او منعطف نبوده و ربات وار است مجبور می شود برنامه قبلی را کنار بگذارد و دوباره برنامه بریزد.
15 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
مطالبتون بسیار عالییی و مفید بود سپاس
بی نظیر بود خیلی دیدمو باز کرد
delarambahranipor930@gmail.com
لطفاً یه نمونه برنامه کامل رو برا الگو قرار بدید
خیلی عالی بود الان بهتر میدونم باید چیکار کنم
به امید قبولی همه کنکوری های 1400
میشه یه نمونه قرار بدین
چشم به زودی مقالات برنامه ریزی کامل میشه
عالی
سلام مطالبتون عالی وفوق العاده بود واقعا از راهنمایی بینظیرتون ممنونم
خیلی خوب و ممنون🌹
مضخرف بود
خیلی عالی بود نکات ریز و فوق العاده ای داشت خیلی ممنون🌹
خیلی خیلی ممنون بابت مطالب خوبتون😍
بسیار کاربردی و عالی بود باعث شد یه تجربه ذهنی کسب کنم و خودم تو اون موقعیت های اشتباه قرار بدم و درس بگیرم
parsa.gohari2021@gmail.com